Saturday, August 7, 2010

hal budak-budak ke budak2 punya hal

Hal budak-budak

Korg slalu tgk x anak2 kecik bergaduh.kdg2 depa gaduh lg dasat.cm anak aku n anak buah aku yg pempuan,gaduh men tarik rambut la, gigit la, tolak2 la..tp kejap je.5 minit depa dh boleh kawan sml.aku?kecik2 dl lebih dr tu...ha3.lg ganas. Tp kan skang ni kalo korg perasan,bila anak2 gaduh ckt,mak pak yg tarik muka lebey2...helo,kalo xnak anak kene sentuh lotak dlm balang kaca xpun letak kat muzium.pastu labelkan “JANGAN SENTUH”...boleh macam tu?

Nak dijadikan cerita la,mgu lepas p hadiri 1 kenduri kawen kwn2...anak aku dptla sebijik bola...besar bola tenis tu tp getah la..apa lagi,keluarkan la sgl skil menyepak bola yg diwarisi dr ayahnyer.dah budak lelaki kompom x dok diam kan.dapatlak sorg geng main...budak tu rs2nya dalam darjah 5 la kot kalo tgk dr fizikalnya...anak aku br 2 thun 9 bulan..kawan ngn org besar...nak jadikan citer adal a sorg makcik ni dok sibukla karaoke kt kenduri ni.dhla memekak,suara xsedap lak tu.ha...kan dah stat aku ngutuk .

Tgh anak aku main ni,lalu la 2 org bdk pempuan.sorg dlm 5-6 thun la,yg sorg dlm 1-2 thun yg br belajar bejalan.si kakak ni pimpin adik dia..tiba2 dia lepaskan adik dia p kejar kt makcik yg karaoke ni sambil terkinja2 sb makcik tu br pas abis karaoke dan dpt lak bunga plastik.kompomla makcik yg karaoke td telah mengabaikan anak dia..anak aku tgh tjuk skil nk sepak bola, tb2 bdk kecik pompuan yg telah ditinggalkan oleh kakak dia pun sampai kt anak aku...aku pun x dpt nk wat pape bila anak aku tertolak bdk tu..aku xd la nk marah ke apa.bdk2 kan.tp makcik yg selenga tu terus menjerit capai budak kck tu.kalo aku xd kat situ mmg anak aku kena tgn kat dia kot.berani kau tgn la anak aku pempuan,aku bantai kau balik...(mcm berani sgt)terus la mulut jahat dia ckp cenggini , “ada org jahat tolak anak ibu ,cian anak ibu”.dlm hati aku terus je ckp B****K nyer mak.camtu Cara ko ajar anak rupanya.manala budak 2 thun leh cederakan anak ko.

Aku terus la pgl anak aku yg tgh terpinga2 sb dia phm org tu mrh dia.btl dia phm.dia terus masuk umah dok kt ayah dia.terus aku pk scr rasional & tarik napas dlm2.mood berkenduri pun ilang dah pastu.kalo ikut hati aku :

1. Mmg aku tgn je anak aku sb wat camtu,tp tu bukan jln penyelesaian kan.

2. Nak je aku ckp, “Makcik pandai btl jaga anak sampai suh bdk kecik jg anak tu tp makcik p karaoke”.

3. Terus je balik dan xyah tunggu sampai ptg pun kat situ.:(

Mujur la rasional aku melebihi sglnya.....konon la.

Nasihat aku kan,

1.bila anak2 bermain,kenela kita peratikan.

2. kalo bergaduh rebut brg2 tu,toksah menangkan sapa2.terus je simpan brg tu.toksah jd hakim lak wt keputusan sapa salah sapa betul.(budak skg bijak menjawab)

No comments: